Slovo ředitele školy
Když jsem byl osloven zřizovatelkou školy Ivou Quittnerovou s nabídkou přidat se k budování základní školy Be Open, bylo rozhodování úplně snadné. Naše pedagogické přístupy a filosofie, s kterou přemýšlíme o vzdělávání, jsou si totiž velmi blízké. Zároveň si hluboce vážím všech, kteří mají odvahu založit školu a od píky ji budovat dle svých představ.
Be Open má obrovskou výhodu ve svém zázemí, ať jde o krásnou školní, původně zámeckou, budovu či přilehlý park Pilská, který je nejen poměrně rozlehlý, ale disponuje také dvěma sportovišti. Každou školu však tvoří především lidé, tedy naši průvodci i administrativci a samozřejmě také děti i jejich rodiče. Právě kolegyně a kolegové jsou v centru mé pozornosti. S díkem a pokorou sleduji, jak se nám postupně daří budovat opravdu silný tým – takový, pro který je přirozené, že se učíme, že při tom někdy i chybujeme, že všichni společně rosteme.
Co si sami v týmu vyzkoušíme, co prožijeme, pak můžeme zužitkovat ve vlastní výuce, tedy v každodenní práci s dětmi. Záleží nám na otevřeném a přitom bezpečném prostředí. A troufám si říct, že se nám jej den za dnem daří tvořit. Současně věříme, že škola má být místem, kam se nejen chodí s úsměvem, ale z kterého se také odchází se vzděláním. A pojem vzdělání vnímáme v tom nejširším možném smyslu – nejde jen o tradiční znalosti a dovednosti, jde také o kompetence, tedy propojení znalostí, dovedností a postojů. To je něco, co děti nevyužijí až jednou někdy v budoucnu, s nabytými a dobře usazenými kompetencemi pracují automaticky a hned a odrážejí se od nich. Tvoří jim pomyslný žebřík, po kterém se mohou vydat dál.
Děti nevnímáme jako objekt učení, ale jako jeho klíčové aktéry. V míře, kterou jsou schopné v dané chvíli unést, na ně přenášíme zodpovědnost a podporujeme je na jejich vlastní cestě. Ano, máme představu, co by si v klíčových oborech (český a anglický jazyk, matematika) měly ze základní školy odnést, zároveň však respektujeme, že každý má jiné zájmy, předpoklady i aktuální možnosti.
Be Open nevnímám jen jako prostor, kde probíhá učení. Role školy má být podle mě výrazně širší. I proto se snažíme budovat silnou komunitu sdílející společné základní hodnoty, zároveň se nezříkáme ani zodpovědnosti za větší celek, naopak – aktivně se zapojujeme do akcí v Hostavicích i v širším okolí, některé sami pořádáme. Pro mě osobně je tento aspekt zvlášť důležitý, protože nejsem jen ředitelem školy, jsem také otcem dvou jejích žáků a obyvatelem místa, kde se nachází. A mohu konstatovat, že ve všech svých rolích jsem rád, že pracuji a žiji žít právě tady.

