ZÁKLADNÍ ŠKOLA BE OPEN A JEJÍ PODSTATAProč Be Open?

https://www.beopen.cz/wp-content/uploads/2019/08/hero_books_final.png
bt_bb_section_top_section_coverage_image
bt_bb_section_bottom_section_coverage_image
https://www.beopen.cz/wp-content/uploads/2019/04/about_inner_01.png

1. PROSTŘEDÍ

Bezprostřední okolí školy

Mít školu v parku je jako vlastnit zlatý poklad. Zeleň za okny zkrotí zatoulané myšlenky, stromy pomůžou najít stín i rovnováhu. Park je naší učebnou, místem k relaxaci i k vybití energie. K odreagování o přestávkách či v čase školní družiny nám slouží multifunkční hřiště s umělým povrchem (fotbal, florbal, basketbal, volejbal, tenis), hřiště s herními prvky, či velké pískoviště.

Pokud se rozhodneme opustit brány zámeckého parku, ocitneme se v chráněném území přírodního parku Čihadla, který je největším přírodním parkem v Praze. Nabízí nám nespočet možností pro badatelsky orientovanou výuku.

https://www.youtube.com/watch?v=7AzzmfI9-tk

https://www.youtube.com/watch?v=OCwtsf82Ktg

Když vystoupáme nad kopec nad školou, můžeme se kochat jedinečnou stavbou, rozhlednou od Ing. Arch. Rajniše, Doubravkou.

Pokud se rozhodnete, že přírody bylo dost, ocitnete se za 11 min v samotném centru Prahy (vlakové spojení od školy, přímo na Hlavní nádraží). Nejenomže že vlak děti využívají jako prostředek dojíždění do školy, ale také je prostředkem spojení školy se samotným centrem Prahy. Tuto možnost využíváme často a rádi. Se školou navštěvujeme přednášky, panelové diskuze, výstavy atd.

Interiér školy byl navržen předním designérem Matúšem Opálkou. Celý návrh a realizace směřovala k vytvoření funkčního prostoru. Škola je “otevřena” dětem, učitelům i rodičům. Neexistuje místo, kam by děti neměly přístup. Děti mají volně k dispozici kavárnu, ateliér, jídelnu, odpočinkové zóny. Svobodné prostředí, které škola Be Open nabízí, učí mimo jiné děti zodpovědnosti.

Co o nás píší v Czechdesignu : https://www.czechdesign.cz/temata-a-rubriky/moderni-skola-v-historickem-zamku-povedena-rekonstrukce-je-vzdusna-a-elegantni-diky-studiu-opalka-design

2. KLIMA ŠKOLY

Prioritou pro nás je, aby děti školu vnímaly jako bezpečný prostor. Věříme, že jen tak může probíhat učení efektivně. O klima ve třídách i škole pečujeme. V naší škole strach a manipulace nemá své místo.

  • Be Open jako otevřený prostor pro učení, komunikaci, sdílení, přátelství
  • Be Open jako podporující, inspirující

Spolupráce mezi rodinou a školou je pro nás důležitá. Rodiče se mohou kdykoliv potkat na ranní kávě v kavárně s průvodcem svého dítěte, nebo vedením školy.

https://www.beopen.cz/wp-content/uploads/2019/08/home_inner_01.png
https://www.beopen.cz/wp-content/uploads/2019/04/hero_team.png

3. MODERNÍ METODY A FORMY PRÁCE

Be Open se zaměřuje na moderní metody práce. Problém dnešních škol je ten, že často při vyučování používají stále stejné metody k učení.  Doba se mění, ale školy stále nezohledňují tento měnící svět, potřeby pracovního světa, způsobu přemýšlení, zpracovávání informací.  Mnoho škol stále zaměřuje svoji pozornost spíše k tomu, co žákům nejde, a to se snaží doučit, napravit. Be Open je však jiná. Svoji pozornost směřujeme spíše k tomu, v čem jsou naše děti jiné, výjimečné, nadané, na to, co jim jde a v tom je chceme podpořit. I “svět” se přece ptá, v čem jsme výjimeční, ne průměrní.

Kde hledáme inspirace? Kde se učíme?

Inspiraci pro moderní metody a formy práce hledáme především v zahraničí. Účastníme se také odborných konferencí a školení, často i mimo oblast školství. Sledujeme trendy v projektovém řízení, neuroleadershipu, koučinku apod. Důležité je také sdílení dobré praxe mezi školami našeho typu.

Při výuce předmětu “Svět v souvislostech”, která zahrnuje přírodní a technické vědy, používáme zejména Badatelsky Orientovanou Výuku BOV.

Prostředí tříd i chodeb jsme navrhli tak, aby byly přizpůsobeny dětem a poskytly jim dostatek volného prostoru k učení.

4. SMYSLUPLNÝ OBSAH

Děti vždy vědí, proč se danou věc učí. Vědomosti jim pomáháme propojit mezi sebou. Hlavním úkolem nás průvodců je také nabyté vědomosti okamžitě ověřovat, či nejlépe přímo aplikovat v životě.

Tak schválně, když jste se učili Pythagorovu větu, věděli jste, “PROČ” se ji učíte? A použili jste ji ve svém životě někdy? Pokud jste na první otázku odpověděli NE, je dost pravděpodobné, že i na druhou odpovíte stejně. My však našim studentům ukazujeme proč. V případě Pythagorovy věty od nás jistě dostanou špejli, úhloměr, mapu a zvídavou otázku “Jaká je výška Žižkovské věže”.

https://www.beopen.cz/wp-content/uploads/2019/08/french_course_final.png
https://www.beopen.cz/wp-content/uploads/2019/08/inner_hero_10.png

5. INDIVIDUÁLNÍ PŘÍSTUP A FORMATIVNÍ HODNOCENÍ

Každé dítě je jedinečné. Má jiné zájmy, jiné pracovní tempo a jiný styl učení. Našim cílem je provést dítě co nejlépe procesem učení a pomoci mu být na cestě k poznání. Naši průvodci používají formativní hodnocení. Nesrovnávají žáky mezi sebou, ale zaměřují se na dosahování učebních cílů u každého z nich. To mimo jiné umožňuje každému dítěti zažít uspokojení z vykonané práce a nabýt patřičné důvěry ve své schopnosti a podporuje rozvoj kompetence k učení. Učitel nemusí “sestejňovat” úroveň vědomostí žáků ve třídě.

K plánování, sledování a zaznamenávání průběhu nám slouží “Mapy pokroku”. Dítě zná cíl, ví, kam jde, co se má naučit, jaké vědomosti a kompetence dosáhnout. Hodnotí se i průběh (cesta) a to jak dítětem samotným, spolužákem, nebo průvodcem. Hodnocení je vždy slovní.

bt_bb_section_top_section_coverage_image
bt_bb_section_bottom_section_coverage_image